Tuesday, May 3, 2011

Robert's ?

Heyya ! Actually ini cerita sudah lama. urmm.. kira2 ....... *maklumlah lemah math ........ *5minit kemudian...... *mau ambik sejam pikir. Haa!!! dapat pun !!! kira2 3tahun yang lalu,waktu itu saya baru tahun 5(sekolah rendah) ... So,let me begin this story ... Once upon a time . . . .


Waktu itu saya tahun 5Amanah. Kejadian ini berlaku di sekolah Taman Segar my primary school. Masa ni saya sedang menyiapkan tugasan yang diberi cikgu. Sambil saya menyiapkan tugasan,ada laa beberapa murid india n chinese *maybe. sudi mendendangkan lagu2nya yang merdu *hamboi,merdulah sangat! padahal memekak je di depan saya. Tiba2 satu soalan yang tidak pernah saya jangkakan sepanjang hidup saya keluar dari mulut salah seorang murid yang memekak tadi.




  1. Indian boy: Rafedha,dulu awak beragama kristian ?


  2. Saya: Huh ?! mana ada ......!


  3. Indian boy: Eh bukan ke?


  4. Saya: kenapa tanya?


  5. Indian boy: Sebab nama awak Rhobituz, saya ingatkan dulu awak kristian lepas itu convert to Islam.


  6. Saya: Kenapa pulak macam tu?


  7. Indian boy: Sebab nama awak Rhobituz boleh tukar jadi Robert's, sebab itu lah saya terfikir .

Fuhhh ! Bayangkan dia boleh tanya macam tu dekat saya . *how dare u x) . Siapa tak terkejut , memang tak pernah terlintas pun soalan sebegitu rupa di fikiran saya. Tapi saya tak marah or salahkan dia,sebab dia hanya ingin tahu. *Bagus kawan =) . Dah lama saya tak jumpa dia, dengar khabar dia tinggi gile . Kalau korang dengar nama ''Rafedha Rhobituz'' *that is my name ok. mesti rasa pelik kan? Actually perkataan Rafedha tu sama dengan Rafidah *bagi nama lain yg kebiasaannya korang lihat or mndengar. Tapi yang Rhobituz tu mesti korang wondering apakah meaning sebalik nama itu? my dad said,maksud Rhobituz is musafir. Ramai yang tanya saya apa mean nama tu .


So Rafedha means "pemberi pertolongan/penolong/pembantu'' ,serta digabungkan dengan Rhobituz means ''musafir'' .So, hasilnya Pembantu Musafir. Namun begitu,saya masih wondering apakah maksud Rhobituz . Saya rasa nama tu tidak memberi apa2 makna. Walau apa2 pun,bersyukurlah yang kita ada nama daripada tak ada nama. So,anyone yang pelik sangat dengan nama saya, Shuh ! pergi main jauh2 ! Saya tak kisah kalau nama Rhobituz tidak memberi apa2 maksud,sebab saya percaya, betapa buruk nama kita sekali pun ,adakah nama itu seburuk hati or kelakuan pemilik nama tersebut? tak kan? Tapi saya suka nama saya Rafedha Rhobituz , unik kan? Ramai yang kata unik .


Kalau korang dengar nama kakak saya lagi lah pelik. Nama kakak saya Tia Wardika Pertiwi maklumlah ayah saya beri nama ni sama macam penduduk Indonesia. Kakak saya lahir dekat Indonesia. Actually all my family member are born in Indonesia except me *jujur saya cakap.


Oklah bye2. Jari saya dah poloh2 dah. Dah banyak saya cerita dari kisah Kristian sampai la kakak saya. Whahah ! Dah lah nk makan . Kebulok pulak eden .


Assalamualaikum,


Assalamualaikum